Catatan

Tunjukkan catatan dari Disember 1, 2010

Si Penghutang

Berdosa besar bagi orang yang sengaja tidak membayar hutang. Seseorang yang suka melewat-lewatkan bayaran hutang setelah berkemampuan untuk membayar-nya, boleh mendatangkan kesan buruk dalam hidupnya bukan sahaja di dunia bahkan di akhirat antaranya :


i. Hidup akan ditimpa kehinaan dan hilang maruahnya.
ii. Hidup mereka tidak akan mendapat keredhaan dan keberkatan Allah.
iii. Perbuatan mereka itu digolongkan dalam perbuatan zalim.
iv. Amalan kebajikan mereka tidak akan diterima.


Sabda Rasul S.A.W.
Maksudnya : "Penangguhan hutang oleh orang yang berkuasa membayarnya, adalah satu kezaliman, halal maruah dan hukuman ke atasnya (iaitu pemberi hutang boleh mengambil tindakan ke atas diri dan maruahnya)
(Riwayat Ibnu Majah)

Sabda Rasul S.A.W.
Maksudnya : "Kurangkan dirimu daripada melakukan dosa, maka akan mudahlah bagimu ketika hendak mati. Kurangkan daripada berhutang nescaya kamu akan hidup bebas".
(Riwayat Baihaqi)

Kenapa masih ada manusia mcm ni..?? waima 5 sen pun kalau orang tu …

Politek...2010

Imej
Rasa cam nak masuk belajar balik jer bila tengok bebudak berduyun2 kilit beg , fail..
seronok kenang zaman belajar dolu-dolu.Ahad 28/11 giliran ko pula zafir adik manja..merasai nya..nah amik 3thn tu...pegang buku (dah tak der lg rambut panjang ala c pejal tahir,Gen KI (kedai game dh mcm umah pertama tu...)pas kami kemas bilik dier br ler roomate sampai huh elok ler dah siap cuci sawang lelabah (zafir takut.
alamak sekema gak kwn bilik dia ...tie jerut ke leher :) dh rupa pengetua.pukul 1 km kena balik... sob...sob... paling sedih Aqila ler..tak pernah berpisah dengan abg kesayangan dia dr tecik...mak paling sedih he...he... emo yang di buat2 ;)
selamat jd student adik ku....